Co na tom, že představy a dojmy těchto stran nejsou zákonem.
Alespoň něco mají tyto subjekty, které si nemohou v poslední době přijít na jméno, společného. Rády suplují roli občanů a subjektů občanské společnosti a v politickém boji používají tyto praktiky hlídačů demokracie, které se ale, bohužel, mohou obrátit jen proti nim.
Předsedkyně TOP 09 nám sděluje, že státní úředníci a orgány musí vždy hájit primárně zájmy státu a jeho občanů, a ne zájmy jednoho soukromého holdingu, proto dává TOP 09 podnět k prošetření skutečností, zda nedošlo nebo nedochází při poskytování dotací Agrofertu ke spáchání trestného činu, a analytik Pirátů Janusz Konieczny k důvodům podání uvádí, že trestní oznámení zkrátka museli podat s ohledem na to, že jejich výzvy k dodržování zákona byly systematicky ignorovány a vědomým porušováním předpisů ke střetu zájmů roste riziko trestního postihu nejen úředníků státní správy a samosprávy či zaměstnanců koncernu Agrofert, ale rovněž ministrů či dokonce premiéra.
Mrzí mne, že jmenované strany Parlamentu České republiky jsou na tom tak bídně, že si nemohou dovolit zaplatit erudovaného odborníka, který by jim vysvětlil alespoň elementární principy fungování veřejné správy.
Každý správní orgán nebo také orgán veřejné moci, chcete-li, (pokud nevystupuje v soukromoprávních vztazích, kde má určitou volnost – např. při uzavírání kupní smlouvy) může a musí konat pouze v mezích a na základě zákona, tedy může konat jen to, co je zákonem (nebo na jeho základě) stanoveno, čímž se liší od soukromoprávního subjektu, který může konat vše, co není zákonem zakázáno.
Říká se tomu zásada legality a je to jeden ze základních pilířů demokratického právního státu.
Za Piráty ještě expert na Andreje Babiše Lukáš Wagenknecht varuje, že pokud v současné situaci nějaká osoba přidělí zakázku či dotaci společnostem z koncernu Agrofert, tak musí počítat s vysokým rizikem trestního postihu.
Možná mi něco uniklo, mám však za to, že nikoli, a do dnešního dne žádný správní orgán ani soud nekonstatoval, že v souvislosti s holdingem Agrofert nebo Andrejem Babišem a střetem zájmů, jak je výše uvedeno, dochází k porušování zákona.
Dosud tedy neexistuje žádné pravomocné rozhodnutí, které by jakéhokoli úředníka opravňovalo zastavit přiznané platby nebo někoho vyřadit z veřejné soutěže, a naopak, pokud by tak příslušný subjekt svévolně učinil a platby přestal vyplácet nebo někoho vyřadil, dopustil by se nezákonného jednání.
Orgány veřejné správy se ve vztahu k uvedeným adresátům zkrátka nemohou řídit ani dojmy paní Pekarové Adamové, ani názory evropských auditorů, ani výzvami analytika Konieczneho, ani výhrůžkami senátora Wagenknechta, ale pouze a jen zákonem a případnými správními či soudními rozhodnutími.
Je třeba také podotknout, že podat trestní oznámení na to zda např. při přidělování dotací nedochází ke korupci, je něco jiného a srozumitelnějšího než podat trestní oznámení na úředníky, kteří konají svoji práci v souladu se zásadou legality, která nemusí odrážet dojmy a přání jmenovaných. Obě varianty jsou sice legitimní, každý ostatně může zaslat podání komu chce a na koho chce, ovšem podávání trestních oznámení žádné straně ještě voliče nepřineslo.
Nejen TOP 09 a zejména Piráti by si měli uvědomit, že - než podávat trestní oznámení na všechny směry a úrovně, a pak je mediálně prodávat a rozviřovat, nebo sdělovat nahlas přání o zániku konkurenčních stran - je vhodnější sázet na vlastní program a zpochybňování nedokonalého programu politického soupeře.
Možná, že když ne jim, alespoň jejich voličům časem dojde, že dělat politiku není holt tak jednoduché jako hulit trávu. Oooohhmmmmm...